• Ogłoszenia

    • Ona89

      Zmiana Adresu   18.01.2018

      Witajcie. Nasze forum zjawiskaparanormalne.pl zmienia adres na : www.paranormalne.com.pl Zapraszamy!
uśpiony

SAŁATA: zalety smakowe i zdrowotne

1 post w tym temacie

Nie żałujmy sobie sałaty. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych, rzadziej chorują, są szczupłe i mają ładną cerę. Sałata jest zdrowa i bardzo smaczna. Można ją jeść samą i z dodatkami. Jest w czym wybrać, bo rodzajów sałaty jest naprawdę wiele: rukola, lodowa, masłowa, roszponka, rzymska...

Sałata, wbrew temu co sądzą niektórzy ma wartości odżywcze i to niemałe. Sałata swój kolor zawdzięcza chlorofilowi, który ma działanie bakteriobójcze, przyspiesza gojenie, chroni przed zarazkami, pomaga pokonać infekcje. Sałata zawiera luteinę i zeaksantynę, silne przeciwutleniacze, które chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Dostarcza też antynowotworowych indoli, kwasu foliowego i witamin B wzmacniających system nerwowy, zmniejszających ryzyko jego wad u płodu. Ma tez dużo witaminy E i C, potas, żelazo, mangan, magnez, kwasy organiczne. Jest niskokaloryczna: 100 g sałaty to tylko 12 kcal. Orzeźwia, poprawia trawienie i odkwasza.

Amerykanie jędzą ją dla zdrowia, Francuzi dla smaku, a Włosi dla urody. Ciekawe efekty smakowe przynosi mieszanie różnych gatunków. Sałatę można jeść samą i z dodatkami: ziołami, pomidorem, ogórkiem, papryką, rzodkiewką, kaparami, cebulą, oliwkami, fasolą, jajkami na twardo, serem pleśniowym, żółtym, a także rybą wędzoną i z puszki, anchois, krewetkami, pieczonym lub wędzonym mięsem, owocami. Ulubioną kompozycję skrop oliwa i sokiem z cytryny albo polej sosem winegret, jogurtowym, majonezowym.

Sałatę traktuj delikatnie...

Najzdrowsza jest sałata gruntowa pochodząca z ekologicznych upraw. Importowana lub hodowana pod folią jest zwykle sztucznie nawożona. Co nam pozostaje? Zaufanie do producenta, że nie nawoził jej zbyt obficie.

Nie wybieraj sałaty o bardzo dużych, cienkich i lekko nadwiędniętych liściach - może być przenawożona!

Nie trzymaj liści w foliowej torbie, bo sprzyja to przekształcaniu się azotanów w szkodliwe azotyny.

Liście umyj starannie, ale krótko, pod bieżącą wodą (nie mocz, bo wypłuczesz witaminy i minerały).

Nie krój sałaty nożem, tylko rwij palcami na małe kawałki, żeby nie straciła cennych wartości odżywczych. Jedząc, też nie używaj noża.

Dodatki stosuj z umiarem, nie powinny zdominować smaku sałaty.

Wszystkie składniki kompozycji, rozdrobnione na małe kawałki, połącz tuż przed podaniem, następnie polej sosem i delikatnie wymieszaj.

Autor: Magdalena Moraszczyk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz