uśpiony

Dlaczego warto jeść kuskus?

2 posty w tym temacie

z10593395Q,kuskus.jpg

kuskus-marokanski_645_7.jpg

Lekkostrawny kuskus to kaszka nadająca się zarówno do dań obiadowych, jak i deserowych. Jej przygotowanie jest niezwykle proste – kuskus wystarczy zalać wrzątkiem i odstawić na kilka minut. Ma dużo błonnika, więcej białka niż kasza perłowa lub ryż i może być spożywany przez osoby cierpiące na dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, gdyż nie podrażnia żołądka.

Skąd wziął się kuskus?

Historia kuskusu sięga 3 tysięcy lat p.n.e. Słowo „kuskus” pochodzi od słowa z języka arabskiego kaskasa i oznacza „rozbijać, tłuc”. Jest to również nazwa potrawy pochodzącej z północno-zachodniej Afryki. W krajach muzułmańskich jest symbolem bogactwa i szczęścia, można go znaleźć na stołach podczas wielu uroczystości rodzinnych.

Jak powstaje kuskus?

Kuskus jest produktem otrzymywanym z pszenicy twardej durum. Ma postać okrągłych ziarenek o średnicy około 1 mm. Tradycyjnie otrzymywało się go po mieleniu pszenicy w kamiennych żarnach (stanowił wówczas materiał odpadowy tego zboża). Obecnie kuskus bardziej przypomina makaron niż kaszę. Produkuje się go, granulując mąkę pszenną z wodą i dodatkami, a następnie przesiewa w specjalnym sicie. Pomimo tego potocznie nazywany jest kaszą.

Kuskus jest często wybierany do posiłków przez zapracowane osoby ze względu na krótki czas przygotowania. Ziarenka zalewa się wrzątkiem i po paru minutach produkt jest gotowy do spożycia. Dobrze smakuje zarówno na słono – do dań obiadowych, jak i na słodko – jako dodatek do deserów.

Wartość odżywcza kuskusu

Wartość energetyczna kuskusu jest zbliżona do wartości wszystkich produktów zbożowych – 100 g kuskusu zawiera 360 kcal. Zawartość białka jest nieco wyższa niż w innych zbożach (13 g). To prawie dwa razy więcej niż w kaszy perłowej czy białym ryżu. Warto pamiętać, iż jest to białko niepełnowartościowe, powinno więc łączyć się kuskus z produktami mięsnymi lub mlecznymi, aby organizm mógł je w pełni wykorzystać.

Kuskus zawiera około 72 g węglowodanów i jedynie 1 g tłuszczu. Ilość błonnika to 5/100 g produktu. Gruboziarniste kasze zawierają go więcej.

Kuskus powinno się spożywać z produktami bogatymi w witaminę C – to zwiększy przyswajalność żelaza.

Kuskus jest kaszą lekkostrawną, nie podrażnia żołądka. Może więc być spożywany przez osoby cierpiące na dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Działa zakwaszająco na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu.

Indeks glikemiczny kuskusu po ugotowaniu wynosi 65, więc osoby z cukrzycą mogą go spożywać sporadycznie i w umiarkowanej ilości.

Potrawy przygotowywane z kuskusu są smaczne i sycące. Można go podawać dzieciom, które nie przepadają za gruboziarnistymi kaszami i w ten sposób przekonywać je małymi krokami do stopniowego wprowadzania innych kasz, np. pęczaku, jaglanej czy gryczanej.

źródło:polki.pl

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Bardzo lubię tę kaszę i dość niedawno wprowadziłam ją do swojej diety, ale już widzę poprawę. Teraz zmieniam dietę całkowicie i widzę poprawę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz